Image
  • Image
 

Välkommen till det nya medlemskapet

Välkommen till ett nytt, ännu bättre medlemskap i SF Bio – skapat tillsammans med er!

Efter 18 år av säger vi tack och adjö till Bioklubben som nu lämnar över till ett ännu bättre medlemskap i SF Bio. Allt som har varit uppskattat och älskat med Bioklubben har vi tagit med oss in i det nya medlemskapet och samlat i vår app.

Detta har vi gjort tillsammans med er, utan er feedback och hjälp här på Biolabbet skulle inte detta varit möjligt. Vi kan med glädje berätta att du som medlem i SF Bio nu kan handla för dina poäng på sajten och i appen, något som har varit den mest efterfrågade funktionen här på Biolabbet. En annan av de stora förbättringarna är att medlemskapet nu även blir kortlöst. Nu kan du identifiera dig eller registrera dina köp med hjälp av QR-koden i din app eller med ditt personnummer. Bra va?

Fördelarna med vårt nya medlemskap.

  • Kortlöst
  • Handla med poäng på sajten och i appen
  • Poäng på allt du köper
  • Enklare och snabbare att köpa biljetter
  • Förhandsvisningar
  • Förköp till utvalda filmer

 

Bättre begagnad Bioklubb bortskänkes

För att tacka Bioklubben och alla er som varit medlemmar i klubben skänker vi bort utvalda Bioklubben-prylar på blocket.se. Där hittar du massor av fina Bioklubbsminnen som kan bli dina, om du är snabb. Tack för allt Bioklubben!

 

Läs mer om det nya medlemskapet på www.sf.se/medlem.

 
 

5 kommentarer

  • Sweet spot, 2017-10-05 23:43

    Bra att det går att registrera medlemskort digitalt (många glömmer nog ta med sina kort), men det vore bra om det går att också blippa körkort (gissar det vara lätt att fixa om det inte redan går) samt att medlemskortet går att exportera till din smartphone wallet för att snabbare få fram än att öppna appen (NFC bör också införas som komplement till QR för ännu snabbare scanning).

    Det är tacksamt att det nu äntligen ska gå att köpa med biopoäng och logga in med medlemskap i appen. Det är också bra att det går fortfarande få extra biobiljett som förmån som återkommande kund. Det är dock riktigt synd att kostnaden för att köpa en kvällsbiljett en vardag nu har höjts från 800 till 1000 poäng (jag misstänkte ni skulle göra försämringar samtidigt som ni skröt om bättre medlemsklubb). Det här var nog ert viktigaste förmånsprisläge ni hade i gamla bioklubben. Jag hade hoppats det var kvar på 800 då det gjorde förmånsklubben värt besväret. Nu måste du istället samla in 2/3 av poängen till guldstatus innan du ens får ditt första relevanta förmånserbjudandet som nog de flesta biobesökarna normalt skulle använda som medlemsförmån. Det är inte alls bra - och lite för sen utdelning i förmånscykeln - du bör få en bra bonus redan vid halva förmånstrappan (vardagar på dagen för 600 poäng är få som kan gå) därför känns det mer balanserat att få en fribiljett för en vardagskvällsvisning för 800 poäng. Att du sen måste nå i princip guldstatus för en fribiljett (helg) med 1400 poäng är för högt.

    Det finns alldeles för lite av förmånsvärde under 1000 poäng idag. Är förmånstrappan för ojämnt fördelad är risken att många säkert struntar i medlemskapet (precis som det usla rabattkorterbjudandet ni har/hade).

    Antar att någon gjorde bedömningen att fler nu faktiskt orkar använda sina biopoäng och därmed blir förmånen dyrare för alla. Jag tror dock att det hade varit smartare att fördelat kostnaden för andra förmåner högre än det mest attraktiva erbjudandet som får en att vilja använda medlemskapet. Det finns alltid möjlighet att rätta till det.

    Guldmedlemskap är överlag inte så förmånligt som ni tror (känns lite som ett skämt om du är en återkommande kund att få nåt mejl då och då om ett event på en film som inte alls är intressant att se), det är alldeles för få och intressanta förhandsvisningar, det alldeles för omständigt att få tag på biljetterna (det behövs digitalt kösystem). Erbjud därför mycket fler temakvällar för olika biografbesökare och missa inte cineastgruppen. Förhandsvisningskvällar med två-tre filmer (säg vilka filmer som visas), midnattsvisningar av populära filmserier, indiespecialkvällar för cineastsegmentet. Var lite mer kreativa och bygg upp kalendarium som faktiskt visar på vilket mervärde ni ger inom medlemskapet.

    Den enda förmån jag ser som påverkar alla medlemmar egentligen är rabatt i kiosk. Guldstatus i sig skiljer sig för lite från vanlig medlemsstatus på exempelvis rabatt. 5 procent rabattskillnad på en popcornmeny från en medlem - verkligen är det en förmånlig skillnad för en återkommande kund? Det känns som ett skämt att få det efter 10 biobesök på ett år. Erbjud större menyrabatt (minst 30 procent) för guldkunder, se till att guldmedlemmar får nåt på köpet med varje meny. Erbjud också minst två menyvarianter varje månad där en rabattmeny inte är popcorn (jag skulle aldrig nånsin köpa skåpvärmd popcorn). Är de rabatterade menyerna faktiskt förmånliga, kreativa, varierade, inte för dyra (ännu fler köper snacks i förväg annars), skulle kanske guldstatus upplevas som lite mer mervärde.

    Förutom rabatterade menyer implementera rabattsystem för vardagar dag & kväll för alla registrerade medlemmar - ge mer i rabatt för guldmedlemmar (avveckla gamla rabattkortsystemet om det fortfarande finns kvar och för in det här istället). Men kompensera inte med att höja priserna eller extra avgifter - och sänk inte poängen om man gör ett rabatterat biljettköp (kostar en biljett 160 kr och du får 10 kr rabatt får du ändå 160 poäng).

    SF Bio redan har bland de högsta biljettpriserna i världen. Jag tror därför balanserade och transparenta biljettrabatter skulle göra att man inte känner sig lika blåst på den för närvarande märkbart försämrade förmånstrappan eller ett guldmedlemskap som egentligen inte ger så mycket.

    • Anna SF Bio, 2017-10-12 15:27

      Hej Sweet spot!

      Vill börja med att tacka dig för att du har tagit dig tid att skriva till oss med dina synpunkter! Jag ska försöka besvara dem så gott det går. Vill också meddela att det går bra att scanna sitt körkort i kassan och att integration med Apple Wallet finns på vår lista för kommande uppdateringar.

      När det gäller poängen så har vi gjort flera olika förändringar. En bra sak är att vi har förlängt giltighetstiden för poängen och en annan att vi har sänkt priset på dagtid. Det gör att fler medlemmar får möjligheten att använda sina poäng till biljetter. Vi har samtidigt, som du noterat, justerat priserna uppåt för kvällstid och helger. Jag förstår att det är en försämring för dig, men jag hoppas att du kan uppskatta att du får ha kvar poängen längre. Anledningen att vi har valt att höja poängpriset är att vi inte har gjort det på många år. Biljetterna har faktiskt kostat 800 poäng sedan 2004, samtidigt som medlemmarna har tjänat en poäng per krona hela tiden och det har varit en normal prisutveckling på biljetter och godis. Man tjänar med andra ord väsentligt fler poäng idag än 2004. De allra flesta köper dock snackskombon för 400 poäng och den har oförändrat pris. Nu i oktober kan man för övrigt också köpa Ahlgrens Bilar för 200 poäng så just nu kostar alltså tre av fem alternativ under 1000 poäng.

      Tack för bra idéer avseende Guldförmåner såsom kiosk- och biljettrabatter, vi vill fylla medlemskapet med en massa bra förmåner och tar tacksamt emot fler tips. Och att vi har rabatt på popcorn just nu beror på att det är en storsäljare som nästan alla gillar, men håll utkik efter nya erbjudanden – det kommer bli både menyer och olika produkter. Förhandsvisningar har vi ca en gång i månaden och de är överlag väldigt populära. På önskelistan har vi en digital lösning för bokning av dessa biljetter men det är oklart när vi kan införa det. Vi försöker visa olika typer av filmer så att det finns något för alla under året, men såklart kan inte alla Guldmedlemmar vara intresserade av varje film, det är ju väldigt personligt. Nu i höst har vi t ex visat The Square, Superswede och The Big Sick, nästa blir All Inclusive – håll utkik efter mailet om biljettsläpp.

      Fortsätt gärna ge oss synpunkter och idéer här på Biolabbet, och hoppas vi syns snart i biomörkret!

      Anna Andersson
      Loyalty Manager

    • Sweet spot, 2017-10-12 23:12

      Lägg gärna upp kalendarium för förhandsvisningar i appen och när biljetterna släpps och integrera det med kösystemet (låt mig spara kommande förhandsvisningar i appen), låt en checkar av om man är intresserad att få två biljetter till en förhandsvisning (och gör ett schysst balanserat kösystem). Samma sak kan gälla för andra evenemang. Samla alla medlemsevenemang under en gemensam flik i appen. Koppla till vissa filter vid behov för lättare sortering av kalendariet.

      Av filmerna du nämner var det bara en av fyra som var intressant men den visas des svärre nästan ett halvår efter attvärldspremiären för att ni var för sena på att köpa in den i somras (så nej ingen av filmerna var superintressanta nu i höst). Mångfald och urval kan därmed behöva utökas. Släpp därför gärna två förhandsvisningar samtidigt för två olika målgrupper. Skapa också mer temakvällar för olika målgrupper i olika städer (puffa klassiker i visningserier av två eller tre filmer, inte bara nån enstaka klassiker). Boka in Q&A med filmfolk och filmjournalister i samband med visning. Glöm heller inte att visa alla events i ett kalendarium. Då tror jag event-erbjudandet kan kännas mer intressant i medlemsklubben.

      Att ha kvar poängen tror jag inte för många återkommande kunder är ett stort problem många hinner nog nu använda dem för att poängen är lättare spendera än förut. Jag bränner inte mina poäng på godis men om den förmånen var så populär varför höjdes inte priset på den menyn istället? Sen är det förståeligt att om man har bland världens dyraste biljetter att det ger mer poäng och skapar förlustscenarion för er. Det förstår jag men säg inte att ni gjort er medlemsklubb bättre. Just nu känns det som att ni försöker sälja en tvättmedelsnyhet där ni skryter om större volym men ni har släppt den i en mindre flaska. Jag ber er därför igen att överväga om inte något annat borde kosta mer och sänk tillbaka poängkostnaden för vardagskvällsbiljetten.

      För många kunder upplevs också förmånstrappan som sagt alldeles för snäv och det är först vid 1000-1400 poäng man nyttjar en förmån - det är alldeles för sent innan man upplever att man tar del av bra förmåner. Ta därför bort det gamla rabattkortet och inför istället en passiv biljettrabatt i medlemsklubben (som sedan ökar och ger mer rabatt när man når guldstatus) - kanske rabatten bara fungerar på vardagar? Rabatten sänker inte antalet poäng du samlar. Och nej, höj inte biljettpriset igen för att kompensera, det lär märkas.

      Det gamla rabattkortet kan sedan ersättas av ett modernt månadskort (finns liknande lösning i USA) som är lättare att administrera och ha koll på för kunden och borde vara ypperligt för de som går ofta på bio under en kortare tid eller ofta löpande över en längre tid tror sig tjäna på det. Om det behövs så kan månadskortet begränsas till bara vardagar.

    • Sweet spot, 2017-10-14 15:04

      En till liten sak angående alkoholservering och poäng som ni gärna får räkna på när ni gör förbättringar i medlemsklubben:

      Många kunder som besöker salonger med 18-årsgräns som serverar alkohol köper säkert drycker för 75-250 kr som inte ger poäng av rättighetsskäl, samtidigt gör en massa godis, 3D-glasögon och annat det. Ge därför en separat poängbonus på biljetten (istället för dryckerna) för alkoholserverande biosalonger på minst 50-100 poäng utöver poängen för biljettpris och andra tillägg.

      Liknande lösning kan också vara smart att införa för framtida restaurangbiografer med alkoholservering.

  • Sweet spot, 2017-10-06 12:55

    Förtydelse (versaler): "Förutom rabatterade menyer implementera BILJETTrabattsystem för vardagar dag & kväll"

  • Kenneth Axi, 2017-10-08 18:59

    1) Logga ut-länken sitter på HELT fel ställe; En sådan funktion förväntas ligga antingen högst uppe i huvudmenyn eller ännu hellre i "hamburger-menyn" som fälls ned. Den är EXTREMT svår att hitta och är helt OLOGISKT att den ligger som den gör. Snälla, när ni väl gör sidan modern - vänligen följ den de facto standard som finns för generella funktioner.

    2) För att skapa ett konto på biolabbet för att kunna lämna kommentarer på den nya medlemssidan så för att ange att man är bioklubbsmedlem så skall man fylla sitt 8-siffriga nummer... men BIOKLUBBEN finns ju inte längre! Det borde ju vara det medlemsnummer man har på den nya sidan!

    3) Sidan har en riktigt rörig uppsättning av font-storlekar.... vänligen begränsa er till färre antal. Huvudmenyn har en storlek, hamburger-menyn har TVÅ olika storlekar (som dessutom skiljer sig markant från huvudmenyn), Löptexten i boxen "Poäng att använda" har flera olika storlekar... dessutom är en del text grå och en del svart, och en del text röd...

    4) Boxen "Poäng att använda" borde avsnittet "Det här får du för dina poäng" inte alls vara synlig på det sättet. Borde vara en länk som drar upp en dialogbox ("div-tag") som visar vad du kan få. Alternativt kan man fälla ihop den informationen som dragspel under poängavsnittet som sedan kan fällas ut vid behov.

    Överlag känns det inte genomtänkt hur man använt typsnitt, storlekar, färger (i text). Text som borde vara på samma nivå är ibland grå och ibland svart. Det gör att man tappar fokus på det som är viktigt.

    • Anna SF Bio, 2017-10-12 15:32

      Hej Kenneth,

      Tack för bra input avseende vår hemsida och nya features. Vi jobbar ständigt med att uppdatera vår sajt och sådant som vi märker kan fungera bättre eller bör få uppdaterad design försöker vi rätta till så fort vi kan. Men just logga ut behöver du inte göra varje gång du har köpt biljetter så länge du gör det på din egen dator och den är lösenordsskyddad. Det går så mycket fortare och enklare om du redan är inloggad när du besöker sf.se, precis som i appen.

      Och tack för att du påminde oss om Bioklubben här på Biolabbet – det hade vi glömt och fixade direkt när vi såg din kommentar :-)

      Anna Andersson
      Loyalty Manager

    • Kenneth Axi, 2017-10-18 15:54

      Jo, att logga ut hör till att tänka på sin egen säkerhet, varför man ALLTID skall logga ut från ställen man besökt - oavsett vilken dator man sitter på. Därför är det vitalt att utloggnings-funktionen sitter på ett lätt och intuitivt ställe så att man snabbt kan logga ut utan att behöva leta efter funktionen. Att uppmuntra till att tumma på säkerheten är inte något som något företag bör ställa sig bakom.

  • Staffan Fladvad, 2017-10-09 17:03

    Jag tycker också att höjningen av biopoäng för att köpa biljetter är en djup besvikelser. Att byta från 800 poäng till 1000 poäng för vardagkvällar måndag till torsdag känns väldigt ovärt för oss trogna biobesökare. Höjningen från 1200 poäng på helger till 1400 poäng, gör att man måste nästan nå guldstatus för att kunna utnyttja poängen dessa kvällar. Jag tycker att känns väldigt dåligt att detta genomförts innan någon typ av bäst före datum. Om man suttit på poäng så blir den nu 20-25% mindre värd som biobiljett och detta sker över natt.

    Jag tror att ni SF-Bio får mycket högre lojalitet om folk faktiskt kan utnyttja sina biopoäng lite oftare. Som det känns nu så kommer det knappt vara värt att spara till, då de kan användas så sällan. Då förlorar lojalitetsprogrammen sitt värde för oss biobesökare.

  • Anna SF Bio, 2017-10-12 15:34

    Hej Staffan,

    Tack för att du delar med dig av dina synpunkter här på Biolabbet!

    Avseende poängpriset så kopierar jag in svaret jag skrev tidigare som svar till Sweet spot, ovan.

    "När det gäller poängen så har vi gjort flera olika förändringar. En bra sak är att giltighetstiden är förlängd och att vi har sänkt priset på dagtid. Det gör att fler medlemmar får möjligheten att använda sina poäng till biljetter. Vi har samtidigt som du noterat justerat priserna uppåt för kvällstid och helger. Jag förstår att det är en försämring för dig, men jag hoppas att du kan uppskatta att du får ha kvar poängen längre. Anledningen att vi har valt att höja poängpriset är att vi inte har gjort det på många år. Biljetterna har faktiskt kostat 800 poäng sedan 2004, samtidigt som medlemmarna har tjänat en poäng per krona hela tiden och det har varit en normal prisutveckling på biljetter och godis. Man tjänar med andra ord väsentligt fler poäng idag än 2004. De allra flesta köper dock snackskombon för 400 poäng och den har oförändrat pris. Nu i oktober kan man för övrigt också köpa Ahlgrens Bilar för 200 poäng så just nu kostar alltså tre av fem alternativ under 1000 poäng. "

    Jag tror också att det är bra om man kan använda sina poäng oftare. Förhoppningsvis kommer vi kunna ha olika erbjudanden, som det vi har med Ahlgrens Bilar, lite då och då med olika typer av produkter.

    Och om du är en av alla dem som tar ledigt på höstlovet hoppas jag att du passar på göra ett gratis biobesök måndag-torsdag innan kl 17 då det kostar 600 poäng.

    Välkommen!

    Anna Andersson
    Loyalty Manager

Du måste logga in för att kunna kommentera